За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg

Вагнер? Вагнер!

Автор: Евгений Шевкенов

Тежката слушаемост, дваж по-тежката свиряемост и триж по-тежката певаемост на оперния мастодонт Рихард Вагнер правят музиката му не толкова чест гост по сцените на нашите географски ширини. Именно затова всяко живо докосване до нея си заслужава времето и вниманието, както от страна на публиката, така и от страна на критиката. А ироничният факт, че паралелно (не само по време, а като че ли и във вселенско-космически смисъл) в НДК нагиздена като принцеса фолк-певица се е поклащала под мистерийни кларинетни звуци, редуцирайки Хабанерата на Кармен до провлечено „L´amour, l´amour…“, е може би някакво намигване от закачливия Deus ludens, който ни подсеща още по-активно и неуморно да говорим, дискутираме и пишем за истински стойностните и некомерсиални прояви на субстанциалната духовност и креативност.

И така, на 30-ти май т.г. в бутикова камерна обстановка се състоя уникален като замисъл и сценарий „Вагнеров камерен спектакъл“ на австрийския баритон Томас Вайнхапел, подкрепен оркестрово от пианистката Александра Голубитская и текстово от магнетичната актриса Нина Габриел

Снимка: Международен фестивал на камерната музика Пловдив

Театралната великолепница Нина увлекателно ни преведе през една хомогенно изплетена фабулна верига (по оригинален сценарий на друга актриса, Урсула Кошар-Вийс), от „Летящия холандец“, през „Тристан и Изолда“ и „Лоенгрин“, чак до „Пръстенът на нибелунгите“, буквално оставяйки без дъх публиката на 60–ия юбилеен фестивал на камерната музика в залата на организатора АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ Пловдив. Публика, която у нас твърде рядко съпреживява митичния приказен свят на мистериозните безкрайни мелодии на бащата на романтичната идея за музикално-театрален Gesamtkunstwerk*.

Безкрайни линии, вплетени в лабиринти от многобройни лайтмотиви и постоянни хармонични усуквания, нескончаемо набъбващи към дълго клокочещи сценични изригвания, с които отличната Александра Голубитская не само акомпаниращо подкрепи широкоспектърния оперен глас на Томас Вайнхапел, но и солистично претвори в Листовата клавирна версия на „Смъртта на Изолде“. Това инструментално интермецо даде стратегическа глътка въздух на певеца по време на истинския маратон „Холандеца-Телрамунд-Волфрам-Донер-Вотан“ (!!!) – импозантна върволица от монументални арии и сцени, която по своята вокална интензивност многократно надвишава тежестта на кое да е стандартно оперно представление. 

Снимка: Международен фестивал на камерната музика Пловдив

Томас Вайнхапел не само се справи суверенно с гигантското предизвикателство, той методично и властно превзе сцената, залата и сърцата на слушателите с вокална мощ и артистично присъствие, достойни за най-престижните световни оперни театри.  Трансформацията му през последните няколко години от лиричен в драматичен, Вагнеров, баритон е наистина зашеметяваща и ни кара с голямо нетърпение да очакваме много скоро неговия дебют в Софийската опера като Телрамунд в „Лоенгрин“ само след броени дни на 23 юни. На добър час!

За финал, въпреки бляскавата оперна посока, в която решително е поел, солистът разкри накрая и едно друго, не по-малко привлекателно, свое лице, завършвайки майсторски вечерта нежно, интимно, sotto voce, с един съкровено камерен виенски миниатюрен бисер на бис – песента „На музиката“ от Франц Шуберт. 

Gesamtkunstwerk – нем. „цялостно произведение на изкуството“

Снимки: © Международен фестивал на камерната музика Пловдив

За контакти:
members@bgma.bg
+359 878 739 555
София 1000, ул. "Ген. Гурко" 70, ет. 3, ап. 9
За музикални събития: calendar@bgma.bg